Followers

Friday, October 31, 2014

novel?

assalamualaikum...

hihi sempat lagi aku nak update blog nie. Spm lagi dua hari lagi. huhu sebenarnya lepas spm nie rasanya nak update novel hasil karya aku sendiri. Insyallah aku akan buat. doakn aku untuk spm tahun nie.

post terpendek hihihi

Thursday, October 23, 2014

cara menjaga muka

PETUA 1
MENYEGARKAN KULIT MUKA
LEBIHAN air teh semalam jika tidak habis diminum,jangan terus dibuang.Banyak kegunaannya.Antaranya ialah ia dapat menyuburkan pokok.Jika kita ingin melihat pokok yang kita tanam hidup subur,siramkan ia dengan air teh tersebut.
Selain daripada itu air teh semalaman juga boleh digunakan untuk mencuci muka bagi menyegarkan dan menegangkan kulit muka.Caranya mudah sahaja.Sebelum kita membasuh dengan sabun atau pencuci muka,basuhkan muka dengan air teh tersebut .Biarkan 10 hingga 15 minit.Selepas itu boleh dibilas dengan menggunakan air bersih.Lakukan setiap pagi dan lihat hasilnya,pasti akan menggembirakan
PETUA 2
MENGHINDARKAN  KULIT BERMINYAK
KEDUA-DUA jenis daun ini boleh membantu menghilangkan minyak di kulit muka kita dan seterusnya menghilangkan masalah jerawat.
Daun sirih dan daun jambu batu hendaklah diramas terlebih dahulu di dalam semangkuk air sahaja.Sapukan air itu kepada kulit muka dan biarkan selama 5 minit.Kemudian bilas muka dengan air bersih.Lapkan muka dengan tuala muka atau kertas tisu.Lakukan selalu pada kulit muka yang berminyak.
PETUA 3
MENGHILANGKAN BINTIK-BINTIK  HITAM PADA KULIT
DAUN ini boleh menghilangkan kesan-kesan hitam pada sel-sel kulit yang sudah mati.Yang memerlukan rawatan seperti ini adalah mereka yang menghidapi penyakit campak dan yang ada bintik-bintik seperti kudis yang akan kering.Apabila rawatan ini diulang beberapa kali,kudis yang sudah kering akan tanggal.Selepas itu kesan tompok hitam akan  terhapus dan kulit anda akan kelihatan seperti sediakala
Daun mambu dengan beras direndam sementara mata kunyit hidup ditumbuk hingga halus.Campurkan bahan ini dengan sedikit air.Kemudian sapukan bahan tadi pada seluruh muka dan juga badan,Lakukan rawatan ini dua kali sehari,sampai kulit kelihatan licin dan sihat.
PETUA 4
MERAWAT MATA DARI BERKEDUT
PENGGUNAAN timun adalah sangat elok untuk mengelakkan kedutan di sekeliling mata.Fungsinya yang lain adalah untuk merehatkan dan menyejukkam mata.Basuhlah timun bersih-bersih.Hiris timun nipis-nipis dan membulat.Aturkan hirisan timun tadi sekeliling mata dan kelopaknya.Anda bolehlah berehat selama 10 minit.Kemudian basuh muka dengan air bersih dan lap muka dengan tuala muka.
PETUA 5
MENYERIKAN MUKA
WANITA hari ini sangat mengambil berat tentang kecantikan wajah.Mereka sanggup melakukan apa sahaja termasuk membeli bahan-bahan persolekan dan rawatan tradisional untuk memelihara keserian muka.Ada yang sanggup mengurung diri di dalam rumah disebabkan wajah yang menjijikan.Untuk menaikkan seri muka,cuba kamu amalkan petua bawah ini
..Selepas cuci muka,panaskan tuala muka dan letakkan pada muka selama seminit.Lakukan tiga kali.Bilas muka dengan air dari peti sejuk.Cuba dan lihat khasiatnya sendiri.
..Mengunakan bedak sejuk sememangnya popular dari zaman dahulu hingga sekarang.Golongan tua juga muda gemar menggunakan bedak sejuk terutama sekali yang tinggal di kampung-kampung.Ia boleh menyejukkan dan menyegarkan kulit serta sebagai pengganti bedak terkini.Basuh beras dan rendam selama 40 hari.Air rendamannya pula perlu ditukar setiap hari.Kisarkan beras tadi dengan sedikit jerangau dan daun cekur sehingga lumat.Campurkan sedikit air supaya ramuan itu sebati dan dikacau rata.Ambil bahan itu dengan tangan dan titis-titiskan pada kain nipis jenis muslin dan jemur hingga kering serta berbiji-biji.Simpan bedak sejuk tadi di dalam bekas tertutup bersama bunga-bunga yang berbau wangi seperti bunga cempaka,melur dan kenanga.Apabila diperlukan,ambil empat,atau lima biji bedak sejuk dan basahkan dengan sedikit air secukupnya.Sapukan pada kulit muka sehingga bancuhan ini kering.Kemudian sapukan rata-rata di seluruh muka.Ia sesuai digunakan pada bila-bila masa terutama sekali pada sebelah malam sebelum tidur.
PETUA 6
MENYEGARKAN MATA
SEMUA orang mahukan mata yang segar dan sihat.Mata yang terasa panas,pedih dan layu disebabkan faktor iklim persekitaran,pencemaran alam dan banyak menonton televisyen.Oleh itu kita perlu mengambil berat tentang penjagaan mata.
Kesegaran mata dapat dikekalkan dengan penggunaan serbuk teh yang sudah dijadikan air minuman.Teh mempunyai fungsi yang sama dengan timun.Caranya mudah sahaja.Uncang teh yang telah digunakan untuk membuat air teh,jangan dibuang kerana masih berguna.Sejukkan uncang tersebut dan letakkan di atas mata serta menutupi keseluruhan mata.Biarkan selama beberapa minit yang diperlukan.Cara ini berkesan untuk menyegarkan mata terutama sekali bagi mereka yang tidak cukup tidur.
PETUA 7
MELEMBUTKAN DAN MELINCINKAN KULIT MUKA

MELEMBUTKAN KULIT MUKA
Minyak zaitun digunakan pada kulit muka kita supaya muka kelihatan sentiasa lembap.Jika anda berkulit jenis kering eloklah mengamalkan minyak ini.Minyak zaitun ada terdapat di pasaran dan harga berpatutan.Sapukan minyak zaitun pada kulit muka selalu supaya kulit anda kekal lembap untuk jangka masa panjang.
MELINCINKAN KULIT MUKA
Bukan mudah bagi setiap orang untuk mengekalkan kelembutan kulit muka.Apabila kulit muka kelihatan licin
rasanya tak jemu memandangnya.Muka yang licin dan kilat hanya dapat dikekalkan dengan penggunaan beras.Ia adalah petua nenek moyang orang india sejak zaman berzaman.Fungsinya sama seperti bedak sejuk
iaitu untuk melincinkan dan mencantikkan kulit muka.
Caranya ialah beras dibasuh dan direndam beberapa jam.Kemudian digiling bersama kunyit hidup.Campuran tersebut disapu pada seluruh kulit muka dan diratakan.Ada juga yang menggunkan bedak ini setiap hari.
PETUA 8
AWET MUDA
PENGGUNAAN pati daun lidah buaya boleh menyempurnakan fungsi perjalanan darah,menyegarkan kulit,menghindarkan masalah kulit,juga membuat kulit menjadi lembap.Cleopatra yang terkenal pada zaman dahulu dengan mengekalkan kejelitaan wajahnya dengan mengamalkan penggunaan pati lidah buaya.Setiap remaja pasti ingin memiliki kulit wajah yang licin dan bersih.Tetapi cara hidup yang aktif membuatkan kulit anda terdedah kepada cahaya matahari,habuk dan benda asing.Pendedahan ini menyebabkan pembentukan pigmentasi,tetua dan kecelaan kulit.
Pati lidah buaya mengandungi penapis yang melindungi kulit anda daripada bahaya sinaran ultra ungu yang meransang pertumbuhan melanin dan seterusnya mengurangkan pembentukan pigmen dan kecelaan pada kulit.Pati ini juga mengandungi Vitamin C dan unsur-unsur penyubur semulajadi yang menjadikan kulit berseri-seri.Wujudnya bahan-bahan tambahan asli menghasilkan kehalusan dan kemudaan kulit terutama wajah kita.
Caranya mudah sahaja iaitu ambilkan beberapa daun lidah buaya,keluarkan isinya yang merupakan patinya.
Sapukan pati ini keseluruhan kulit wajah biarkan selama lima minit.Selepas itu basuhlah kulit wajah dengan air yang bersih
sampai sini saja sy bg petua . sebagai akhir. entry saksikan muka aku yang mintak kaki.

kawan selamanya

kau adalah sahabat aku.
tak kira aku susah atau senang.
kau ada disisi aku.
kau ada dikala ku duka
kala ku suka
disetiap tangisan dan juga ketawa.

enty nie hanya ringkas2 saja

Wednesday, October 15, 2014

in our memory (8/5/1997-11/10/2014)

assalamualaikum.....

lama rasanya menyepikan diri daripada menulis blog nie. cerita raya haji pun x sempat nak update dekat blog. alhamdulillah trial spm baru nie agak memuaskan. tapi tu bukan cerita yang aku nak cerita.

kami berkawan dari sekolah rendah lagi. aku memang kenal kau. kita mula berkawan rapat masa kita bermain bola tampar. bila aku ingatkan balik, hang suka buat lawak dengan kawan baik hang afif. sejak itu permulaan kita berkawan.

bila kita nak sekolah menengah. kita kelas sekali selama 2 tahun. ya bagi aku. itu adalah masa yang paling lama.  hang selalu menghiburkan kelas. selalu tanya keadaan kawan-kawan hang. bila aku imbas kembali banyak kenangan manis dan pahit bersama. aku masih ingat bila kita satu kelas pergi rombongan. masih aku teringat gelak ketawa hang bersama kawan-kawan. bila hang masuk kolej vokasional aku jadi tak rapat dengan hang.hanya sekali sekala ja kita chat. yang paling aku terkilan bila aku jumpa hang, aku tak senyum dan tak tegur hang.

bila suatu pagi yang sunyi. aku terima satu mesej yang bertulis "hajiri dah takdak“ aku macam tak pecaya. bila aku tanya kawan-kawan memang betul hang dah takdak. kenapa begitu cepat hang pergi dari dunia nie? luruh air mata aku bila dengar berita tu. lagi aku terkilan aku tak dapat tengok hang buat kali terakhir. maafkan aku kawan. aku sentiasa doakan hang. semoga roh hang tenang di sana MOHD HAJIRI AIZAT.
Al-Fatihah

Thursday, August 14, 2014

RAYA VS SPM

Asalamualaikum

selamat hari raya. harap tidak lambat untuk ucapkan. lepas raya cik pah busy memanjang sampai tak sempat nak update dan blog wallking. maaf kan teman kalau tak sempat nak follow blog saem2. cik pah ada trial SPM lebih kurang 2 minggu lagi. harap boleh buat dengan baik untuk trial ini. doakan cik pah ya.

lagi satu tidak lupo jugak cereta rayo tahun ini. raya tahun ini hanya sederhana saja. mak ore kato

"pah mu tokse belanjo bnyok2 tuk rayo mu tu nok exam taun nie."

sedih benar hati. huhu tahun nie baju tidak upah beli online je. tema tahun nie warno biru. tapi macey biasa gambar satu family xdo sebab ada masalah teknikal. huhuhu lupo letak pic dalam laptop hanyo ado gambar cik pah ja. raya tahun nie balik kampung macam biasa dekat Jitra kedah.
\

hanya biasa saje baju tahun nie. hahaha masa nie tengah selpiaq sorang-sorang. raya kedua cik pah pakai baju muslimah biasa ja. tahun nie memang kurang pi beraya rumah adik beradik. orang kata dah dekat nak SPM rasa gementaq tu koi dekat. ketaq lutut ceq oiii.





raya kedua. ketiga , keempat dan kelima. raya kelima habis modal dah. tak tau nak pakai baju apa. rembat tshirt sepahtu ja. hahaha. and the last picture.


I LOVE MY MUM & DAD

lama tak update sebab tu buat ayat merapu. lupa sudah nak karang ayat boom power. sampai sini saja cerita merapu saya. lepas nie nak cuci blog yang bersawang nie. lalalala bye3

Sunday, June 29, 2014

Kelebihan 10 malam pertama ramadhan

*10 Hari Pertama Bulan Ramadhan* - Fasa 10 Hari Pertama Bulan Ramadhan di sebut dengan Malam Rahmat, 10 Hari Kedua di sebut dengan Maghfiroh, dan 10 Hari Ketiga disebut dengan Itsfunminannar (pembebasan dari Api Neraka).
Suatu Ketika Para Sahabat Bertanya Kepada Rasullullah saw, YaRasullullah, apa sih sebenarnya keutamaan (kelebihan) Sholat Sunnat Tarwih Pada Bulan Ramadhan?,lalu Rasullullah pun menjawab sebagaimana   yang dijelaskan dalam sebuah hadist yang di riwayatkan oleh Saiyidian Ali(r.a), Kelebihan Sholat Sunnat Tarwih Pada bulan Ramadhan Adalah sbb :

*Malam Pertama :*
Barang Siapa yang melaksanakan Sholat Sunnat Tarwih pada malam pertama Ramadhan, maka ia akan keluar dari dosa dosa sebagaimana ia baru di lahirkan

*Malam Kedua :*
Barang Siapa yang melaksanakan Sholat Sunnat Tarwih pada malam dua Ramadhan, maka dosanya dan kedua dosa ibu bapak nya akan di ampuni oleh SWT

*Malam Ketiga :*
Barang Siapa yang melaksanakan Sholat Sunnat Tarwih pada malam ketiga Ramadhan, maka maka malaikat yang ada di Arsy berdoa kepada Allah agar diampuni dosa kita

*Malam Ke empat :*
Barang Siapa yang melaksanakan Sholat Sunnat Tarwih pada malam ke empat Ramadhan, maka ia akan memperolah pahala dari orang2 yang membaca kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al Qur'an

*Malam Ke Lima :*
Barang Siapa yang melaksanakan Sholat Sunnat Tarwih pada malam lima Ramadhan, maka Allah akan Memberikan Pahala sebagaimana Pahala nya orang2 yang sholat di masjidil Haram, Masjid Madina dan Aqsa.

*Malam Ke Enam :*
Barang Siapa yang melaksanakan Sholat Sunnat Tarwih pada malam ke enam Ramadhan, maka Malaikat yang tawaf di Baitul Makmur (70Ribu malaikat) serat batu2 dan tanah mendoakan orang2 yang melaksanakan sholat tarwih pada malam ini.

*Malam Ke Tujuh :*
Barang Siapa yang melaksanakan Sholat Sunnat Tarwih pada malam ke tujuh Ramadhan, maka ia akan memperolah pahala Se akan2 bertemu dengan Nabi Musa dan Berjuang mengalahkan musuh ketatnya yaitu Fi'aun dan Hamman.
*
*
*Malam Ke kelapan :*
Barang Siapa yang melaksanakan Sholat Sunnat Tarwih pada malam kedelapan Ramadhan, maka ia akan memperolah pahala yang di lakukan nabi Ibrahim As

*Malam Ke Sembilan :*
Barang Siapa yang melaksanakan Sholat Sunnat Tarwih pada malam ke sembilan Ramadhan, maka ia akan di naikkan mutu dan nilai ibadah nya sebagaimana mutu dan Ibadah Nabi Muhammad SAW.
*
*
*Malam ke Sepuluh :*
Barang Siapa yang melaksanakan Sholat Sunnat Tarwih pada malam ke sepuluh Ramadhan, maka Allah akan mengkaruniakan kepadanya kebaikan dunia dan Akhirat.


Posted via Blogaway

Tuesday, June 24, 2014

keputusan mid year exam

Asalamualaikum,


hari yang datang sudah tiba. hari khamis nie ada jaya waris. huhuhu takut gila la. keputusan tidak memuaskanla. ada G yang lain semua flying colour. cuma dua benda nie ja yang tak mampu untuk lulus. huhuhu AKAUN & EKONOMI serius susah. masa jawap exam macam nak keluar air mata. tak apa usaha tangga kejayaan.

bukannya saya tak berusaha tapi memang dah berjuang habis berhabisan dah. apakan daya sudah ditakdirkan bergini markah ujian saya. tapi saya bersyukur jugak sebab tak pernah dalam hidup dapat TOP 10 haha. ingat senang ka.



kira okay la kan? bagi orang yang tak pandai macam aku nie. harap-harap SPM aku tak failed la. doakan ya...